Pedagogisch medewerkers uiten kritiek op de praktische organisatie en de inhoud van taaltoetsen. Uit een enquête van Abvakabo FNV blijkt dat veel pm'ers de toets in hun eigen tijd moeten maken, bijscholing op hun vrije avond moeten volgen en ook nog eens voor hun baan moeten vrezen als ze de toets niet halen.
In
Toen de druk op de kinderopvang groot was werd bijna iedereen goed genoeg bevonden op bij de kinderopvang te werken, sommige spraken amper Nederlands laat staan dat ze het konden schrijven. Dat er dus tegenwoordig iets meer op gelet gaat worden lijkt mij alleen maar goed echter, niveau 3 lijkt mij aan de hoge kant deze toets heb ik zelf 2 jaar geleden gedaan en omvat o.a. ontleden enz. Dit niveau is voor mensen die in het onderwijs willen werken. Wat betreft het studeren/ volgen van een opleiding dit heb ik ook altijd in mijn eigen tijd en van mijn eigen geld moeten doen. Aangezien de overheid dit verplicht stelt voor iedere pmer zou het goed zijn als zij dit samen met de gemeentes regelen en bekostigen.
Wij zijn geen leerkrachten en hoeven de kinderen niet leren lezen en schrijven of spellen. Dit hoort toe aan de basisschool en het voortgezet onderwijs. Dat dit de afgelopen jaren slecht is geweest moet niet in onze schoenen worden geschoven. Voorlopig zijn we in de kinderopvang nog niet uit de crisis, maar krijgen we wel weer extra kosten voor onze rekening, waar we, net als het voor iedereen aanvragen van de VOG, niet op zitten te wachten. Zo komen we natuurlijk nooit uit het dal. Mochten we er al uit komen, dan heeft de overheid vast wel weer wat nieuws in petto. Dus ik zou zeggen, wat zit, dat zit en meer aandacht voor de Nederlandse taal op de opleidingen. Niet de werkgevers hier voor op laten draaien!
Dan ook op MBO4 ingeschaald worden toch? Leidster+ loongroep 7.
Ik blijf erbij dat het vergezocht is om iedereen te toetsen wanneer er erkend VVE aangeboden wordt… ik denk dat de ’t’ ‘dt’ fase toch echt een ‘stukkie’ verder komt en iemand anders verantwoording is…
Ik ben voor de taaltoets en heb mijn certificaat al binnen. Nederlandse taal is heel belangrijk en dat begint allemaal op jonge leeftijd. Dus de leiders/leidsters moeten ABN praten en schrijven.
Daar komt ie hoor…. de befaamde knuppel in het hoenderhok:
Mag ik jullie er aan herinneren dat de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol spelen in de spraak/taalontwikkeling van onze (zeer) jonge kinderen. Is het dan gek dat we een bepaald taalniveau verwachten/wensen/noodzakelijke achten? Dat daar in het verleden niet veel aandacht aan besteed werd is, denk ik, erg genoeg. Dit zegt ook meer over de kwaliteit die destijds werd toegedicht aan het vak Pedagogisch Medewerker (toen nog ‘leidster’, en in de tijd van de ‘kinderbewaarplaatsen’ de ‘helpsters’) en hoe we daar nu naar kijken. Tijden veranderen, kwaliteitseisen ontwikkelen zich en als het je vak betreft zul je daar in mee moeten. Er werkt nu ook geen psychiater meer die nog aan schedelboringen doet om een schizofrene patiënt te genezen. En wat minder extreem, als leerkracht zul je je ook moeten blijven scholen om op niveau mee te kunnen blijven praten en goed onderwijs te kunnen bieden. Dus waarom de pedagogisch medewerkers dan niet?
het spook wat ’toets’ heet… zijn we goed in Nederland.. vooral politica lopen hierin voorop.. ik ben benieuwd hoe zij uit zulk soort toetsen komen.. ben er bang voor dat het resultaat tegenvalt… en het afbreukrisico wat zij dragen is toch wel ietsjes groter dan die van een goed gemotiveerde PM’er… !!**doorgelsagen**!! dat zijn we!!