Nu de kleutertoets definitief is afgeblazen, halen veel leerkrachten op de kleutergroep opgelucht adem. Zij zien al langer dat kleuters meer leren van spelen dan van lesjes. Toch is de vertaalslag naar spelenderwijs leren niet eenvoudig gemaakt. 'Leerkrachten vinden dat ze de kinderen spelenderwijs iets moeten aanleren, maar door de kinderen wordt een opdracht van de juf niet als spelen ervaren, meer als een 'moetwerkje'.'
Dit
Kinderen krijgen tegenwoordig al zo jong zo veel op zich af. Laat ze lekker spelen, dat is denk ik het beste voor de ontwikkeling. En ga uit van het kind. Als het kind wel al toe is aan het leren van letters, biedt dat dan aan. Maar als het er nog niet aan toe is, is het denk ik zo jong ook nog niet nodig. Stimuleren en uitdaging bieden is zeker wel belangrijk. Als Peuterspeelzalen/Kinderdagverblijven wat meer zouden samenwerken met het de scholen, en dan vooral met de kleuterleerkrachten, kunnen ze gebruik maken van elkaars expertise, en eventueel ook kinderen uitwisselen.