Kinderen onderling spelen heel direct in op wat ze bij elkaar zien, verstaan elkaar en kunnen elkaar aanvullen.
Beroepsopvoeders kunnen dit ook, als ze het idee loslaten dat ze een programma moeten aanbieden. Leer hen vooral goed te observeren, sensitief responsief te handelen, interacties tussen kinderen te begeleidenen en kinderen hun eigen keuzes te laten maken.
Pas als de beroepsopvoeder weet wat de betekenis van (spel)gedrag van een kind is, kan hij/zij daarop aansluiten en het kind, al dan niet met gerichte VVE-materialen, ondersteunen in zijn ontwikkelingsproces.
Ik ben al 20 jaar peuterjuf of pedagogschmedewerker en ik denk dat het waar is, Je kunt nog zulke goede programma’s hebben maar als er niet op de juiste mabnier mee gewerkt wordt dan is het resultaat ook onvoldoende. Als je als leidster weet wat er nodig is dan kunje ook zonder programma de peuters voldoende leren en stimuleren.
Bijna al het achterstandsbeleid faalt, omdat het eerst verbijzondert, categoriseert en dan afgezonderd van ‘mainstraim’ ingehaald moet worden. Als in het begin niet verbijzonderen, inclusief denken en handelen, verbinden in plaats van afzonderen is veel effectiever en menselijker en minder stigmatiserend etc. etc.
Het is toch wat…die ped.medewerkers hebben hun best gedaan…maar ze missen het niveau om vve aan 0-4 jarigen te geven! Hoe durven ze dit te zeggen!!! De effecten van vve zijn al jaren en steeds opnieuw nauwelijks te meten! Wanneer een methode niet werkt zou het beter zijn om te kijken naar de methode en oorzaak! Vergelijk dat eens met onderzoeken met positieve effecten op ontwikkeling: samen spelen leidt tot samen praten met meer woordbegrip/woordgebruik en vollediger zinnen dan spreken et een volwassenen laat staan antwoorden geven op vragen van volwassenen… Kinderen spelen langer, geboeider en intensiever met eigen mogelijkheden naar eigen keuze dan met opgedragen – geselecteerde mogelijkheden. Aandacht voor het proces is zo veel belangrijker dan aandacht voor de prestatie. Sieneke Goorhuis – Brouwer heeft gelijk…veel VVE trajecten zijn software voor kinderen waarbij de hardware nog niet ontwikkeld is…met kwalificaties en frustraties tot gevolg bij kinderen en volwassenen die verdere ontwikkelingen in de weg staan….
Voor peuters met een taalachterstand is er vroeg- en voorschoolse educatie, ook kinderen zonder achterstand komen op de kinderopvang en de peuterspeelzaal met deze educatieve programma’s in aanraking.
Kinderen onderling spelen heel direct in op wat ze bij elkaar zien, verstaan elkaar en kunnen elkaar aanvullen.
Beroepsopvoeders kunnen dit ook, als ze het idee loslaten dat ze een programma moeten aanbieden. Leer hen vooral goed te observeren, sensitief responsief te handelen, interacties tussen kinderen te begeleidenen en kinderen hun eigen keuzes te laten maken.
Pas als de beroepsopvoeder weet wat de betekenis van (spel)gedrag van een kind is, kan hij/zij daarop aansluiten en het kind, al dan niet met gerichte VVE-materialen, ondersteunen in zijn ontwikkelingsproces.
Ik ben al 20 jaar peuterjuf of pedagogschmedewerker en ik denk dat het waar is, Je kunt nog zulke goede programma’s hebben maar als er niet op de juiste mabnier mee gewerkt wordt dan is het resultaat ook onvoldoende. Als je als leidster weet wat er nodig is dan kunje ook zonder programma de peuters voldoende leren en stimuleren.
Bijna al het achterstandsbeleid faalt, omdat het eerst verbijzondert, categoriseert en dan afgezonderd van ‘mainstraim’ ingehaald moet worden. Als in het begin niet verbijzonderen, inclusief denken en handelen, verbinden in plaats van afzonderen is veel effectiever en menselijker en minder stigmatiserend etc. etc.
Het is toch wat…die ped.medewerkers hebben hun best gedaan…maar ze missen het niveau om vve aan 0-4 jarigen te geven! Hoe durven ze dit te zeggen!!! De effecten van vve zijn al jaren en steeds opnieuw nauwelijks te meten! Wanneer een methode niet werkt zou het beter zijn om te kijken naar de methode en oorzaak! Vergelijk dat eens met onderzoeken met positieve effecten op ontwikkeling: samen spelen leidt tot samen praten met meer woordbegrip/woordgebruik en vollediger zinnen dan spreken et een volwassenen laat staan antwoorden geven op vragen van volwassenen… Kinderen spelen langer, geboeider en intensiever met eigen mogelijkheden naar eigen keuze dan met opgedragen – geselecteerde mogelijkheden. Aandacht voor het proces is zo veel belangrijker dan aandacht voor de prestatie. Sieneke Goorhuis – Brouwer heeft gelijk…veel VVE trajecten zijn software voor kinderen waarbij de hardware nog niet ontwikkeld is…met kwalificaties en frustraties tot gevolg bij kinderen en volwassenen die verdere ontwikkelingen in de weg staan….