De conclusie dat voor- en vroegschoolse educatie geen enkel effect heeft gehad op de ontwikkeling van kinderen, hoeft medewerkers in de kinderopvang niet moedeloos te maken. Volgens Gjalt Jellesma van oudervereniging BOinK staat buiten kijf dat kinderopvang deze groep kinderen kan en moet ondersteunen. Alleen dan niet op de manier waarop het nu gebeurt.
De
Het gaat niet om het feit dat het VVE programma faalt en dat misschien het IKC (de 0 groep) het beter gaat doen. Het gaat om het idee op zich dat faalt. Namelijk dat je prestatie eisen aan kinderen moet en kan stellen waar ze in hun ontwikkeling helemaal nog niet aan toe zijn. Het brein is nog helemaal niet instaat om op die leeftijd zulke verbanden te leggen. Denk aan normen en waarden, sociaal gedrag of het leren van rekenen en tellen. Natuurlijk kan je kinderen tot 10 laten tellen maar dat houd niet in dat ze ook weten en begrijpen wat dat is en inhoud. Kunstjes leren kunnen we allemaal en inderdaad ook op die leeftijd al. Daarnaast is er niemand meer die nadenkt over wat het met kinderen doet en wordt er alleen nog maar gekeken naar het eindresultaat. En wat als kinderen dat eindresultaat niet halen? Dan worden ze afgerekend en bestempeld als een kind met een achterstand. Het veroorzaakt vaak zoveel faal ervaringen voor kinderen dat ze alleen al daarom op latere leeftijd vast lopen. Met onzekerheid en faalangst en misschien zelfs wel een negatief zelfbeeld.
Nee beste mensen laat kinderen gewoon kind zijn op een dagverblijf of peuterspeelzaal. Waar ze door eigen ervaringen, zelf uitproberen en ontdekken en met het goede voorbeeld(zonder het ze op te leggen) toch echt het beste en het meeste leren.
Waarom wordt er iedere keer zo snel een negatief nieuw besluit genomen in de kinderopvang. Het VVE thema werken moest verplicht en zo snel mogelijk overal ingevoerd worden en nu bereiken we er weer niets mee? Juist in mijn ervaring werkt het wel heel erg positief en stimulerend voor de ontwikkeling van de kinderen. Wel is mijn ervaring dat de uitvoering van het VVE thema aanbieden bepalend is in het kunnen behalen van ontwikkelingsvooruitgang bij een kind. Hoe pak je de VVE op? Hoe werk je met thema's? Waar kijken de PM-ers in de uitvoering naar? Weten de PM_ers de behoeften van ieder kind uit hun groep? Welk thema bieden zij aan? Stemmen zij het thema af op de kinderen in de groep en de behoeftes van de kinderen? Enz. enz. enz.
Daar liggen nog zo enorm veel kansen en verbeterpunten in.
Investeer daar een keer in, investeer in het coachen en begeleiden van de PMers bij het VVE thema werken. Zodat zij plezier ervaren in hun werk in plaats van steeds moedelozer worden en niet meer gemotiveerd raken om een cursus te gaan volgen, want hey over twee jaar was het toch weer een verkeerd idee wat toch weer niet het verwachte en gewenste effect had!! Stop daar eens mee!!!
Jammer dit! Echt jammer.
Waarom werkt het niet ?
Wat kan wel werken?
VVE staat nog relatief in de kinderschoenen en heeft nogal wat te verbeteren, blijkt ook uit inspectierapporten van het ministerie.
Ik denk dat de kwaliteit van leidsters, integratie, de educatieve doorgaande lijn met basisscholen effect sorteert . En niet te vergeten de samenhang tussen voorschool en groep 3.
Niet het programma is doorslaggevend en zeker niet segregatie.
Tijd om ons te bezinnen op wat wel werkt.
Niet het eerste onderzoek dat concludeert dat het niet uit maakt hoe hard je aan de kinderen trekt en duwt; ze leren wat ze leren, en tegen de tijd dat ze gaan studeren… weten ze wat ze weten.
En als het niet uit maakt blijft er nog maar één ding over: zorgen dat het leuk is, daar hebben de kinderen veel meer aan.
Annelies Zoomers, SKOS Haarlem
Het is inderdaad ontmoedigend en staat haaks op het promotieonderzoek van Annita de Haan (28-102-15) waarin een aantal aanbevelingen waarmee VVE wel effectief blijkt: kleine, gemengde groepen met doorlopende coaching van PM-ers.
Al eerder heb ik aan meneer Fukking gevraagd of het niet zinvoller zou zijn om te onderzoeken wat de verklaring is dat in het buitenland wel positieve resultaten van VVE gemeten worden en in Nederland niet: wat doen wij anders en wat zouden we kunnen verbeteren . Echter in zo'n onderzoek was hij niet geïnteresseerd.
In onze organisatie zie ik een behoorlijke verbeterslag in het professioneel pedagogisch handelen op de groep sinds we met behulp van de middelen uit het Bestuursakkoord meer kunnen investeren in hoe VVE aangeboden wordt.
Ik den k dat kinderen heel veel leren in de opvang. Vooral op sociaal, emotioneel gebied. Kleine kinderen hebben al hun energie nodig om hun beweging onder controle te krijgen. Taal en reken zijn niet zaligmakend. Veel zelf zingen helpt enorm voor de taalontwikkeling
Ik denk dat een VVE-programma, zoals KiKi, welk werkt in de gastouderopvang. Dat is namelijk kleinschalig, individueel of 1-op- 1. Daar kan het kind steeds met dezelfde gastouder aan het werk. Het is ook voornamelijk gericht op de peuter/kleuterleeftijd.
Ook kinderen met een beperking hebben er baat bij in de gastouderopvang.
Wat een teleurstellende berichtgeving, maar de uitkomst komt niet geheel onverwachts. Ik werkzaam als Gastouder merk daar integendeel niets van, Ik zie de kinderen enorm groeien in hun ontwikkeling, mede ook dankzij een VVE programma. Er veel aandacht voor communicatie, creativiteit en het stimuleren van interacties. Jammer dat het werken met een VVE programma nu in een minder positief daglicht staat.