Voor wie altijd al in de opvang én als onderwijsassistent wilde werken, heeft het MBO College Hilversum een gloednieuwe opleiding Dubbelkwalificatie Onderwijs & Kinderopvang. Michaela is als opleidingsmanager de afgelopen twee jaar betrokken geweest bij de ontwikkeling. Na de zomer gaat de eerste lichting van start, zowel met de opleiding als in de praktijk – minstens 16 uur in kinderopvang en onderwijs, of een IKC.
‘Je doet zowel de opleiding onderwijsassistent als gespecialiseerd pedagogisch medewerker. En uiteindelijk heb je twee diploma’s. Dat wordt nog niet heel veel aangeboden’, zegt Michaela. ‘Er is een duidelijke behoefte vanuit het werkveld voor deze dubbelkwalificatie.’ Door mensen breder inzetbaar te maken hopen we professionals meer mogelijkheden tot een voltijd werkweek te geven. Ook voor de werkgevers is het fijn als de medewerkers binnen de branche blijven.
Diversiteit in het werk
Als je op een BSO werkt bijvoorbeeld, dan kan dat niet fulltime, want dat is opvang ná schooltijd. ‘Vaak hebben die medewerkers er een baan naast buiten de branche. Dus het is mooi als iemand dan ook nog de uren tíjdens schooltijd in het onderwijs kan werken.’
Docenten Clémence en Cathy beamen dat vanuit de praktijk: ‘Het creëert meer mogelijkheden en werkgelegenheid voor medewerkers,’ zegt Clémence, ‘ze vinden het leuk om met beide groepen te werken, die allebei echt een andere dynamiek en uitdaging bieden. Ik zie best vaak studenten die tijdens hun opleiding tot pedagogisch medewerker zeggen: ik zou eigenlijk ook wel graag onderwijsassistent willen worden, of andersom.’
Het doel is dat de medewerkers, zodra ze hun diploma hebben, blijven werken bij hun werkgever. ‘Je creëert voor jezelf eigenlijk een baan met meer afwisseling,’ zegt Michaela.
Voordelen voor kinderen en ouders
Cathy benadrukt de voordelen voor kinderen die de hele dag door dezelfde gezichten zien, wat bijdraagt aan hun emotionele veiligheid. ‘Het biedt continuïteit in hun ontwikkeling, zowel op school als in de opvang,’ zegt ze.
Ook ouders vinden het prettig dat er eenduidigheid is in de begeleiding van hun kinderen, omdat dezelfde persoon hen in de klas ziet en daarbuiten. Een medewerker met dubbelkwalificatie ziet meer. ‘Kennis uit beide werkvelden stelt medewerkers in staat kinderen beter te ondersteunen, doordat ze een breder beeld hebben van wat de kinderen gedurende de dag doen’, zegt Michaela.
Theorie en praktijk
Studenten leren kinderen observeren, hoe ze hen ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden, ondersteuning bij taal- of rekenlessen, maar ook kennis van wet- en regelgeving. Michaela: ‘We doceren de theorie. Maar we werken in onze BBL-opleidingen met docenten uit de praktijk, die praktijkvoorbeelden kunnen geven en oefenen met de studenten.’ Studenten passen de theorie die ze op school hebben geleerd weer toe in de praktijk.
Voor wie is deze opleiding?
Cathy denkt dat deze opleiding vooral geschikt is voor mensen met een passie voor het werken met kinderen, en die nog niet precies weten welke richting ze op willen. ‘Als je twijfelt tussen werken in de kinderopvang of het onderwijs, biedt deze opleiding je de kans om beide uit te proberen voordat je een definitieve keuze maakt,’ zegt ze. Clémence waarschuwt wel dat het zwaar kan zijn. ‘Het is twee jaar hard werken, aangezien je twee niveau 4 mbo-opleidingen tegelijkertijd volgt.’ Maar dan heb je ook twee diploma’s.
Studenten kunnen zich aanmelden voor een kennismaking om te bepalen of de opleiding bij hen past. Op 27 juni is er nog een studiekeuzemiddag waar potentiële studenten van harte welkom zijn. Inschrijven voor deze middag kan op rocva.nl
‘We hebben al bijna genoeg aanmeldingen om te beginnen, maar er is nog plek,’ zegt Clémence. Ze hebben er alle drie veel zin in. ‘Het is echt een mooie opleiding geworden,’ zegt Michaela.
Nieuwe opleiding bij MBO Hilversum: dubbelkwalificatie voor kinderopvang en onderwijs.
Op meerdere plaatsen wordt deze dubbelopleiding al enkele jaren verzorgd en zijn er al mensen aan het werk die kwalificeren voor zowel onderwijs als kinderopvang!
Wordt het wiel weer eens opnieuw uitgevonden?
Toen ik in 1993 mijn diploma agogisch werk heb behaald, was is opgeleid voor zowel werken in de kinderopvang als in het onderwijs (onderwijsassistent). Gedurende deze opleiding heb ik stages gelopen in de kinderopvang (dagopvang van 0 – 4 jaar) en in het bijzonder onderwijs als onderwijsassistent.
Deze “nieuwe” opleiding is dus eigenlijk al een opleiding die al veel eerder bestond.