Er zijn steeds meer jonge kinderen die aan hun basisschoolcarrière beginnen met een fikse (taal)achterstand. Een grote groep basisschooldirecteuren luidde onlangs de noodklok en uit verschillende hoeken worden er oplossingen aangedragen.
De
Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDe
Veelgestelde vragen
E-mail: KinderopvangTotaal
Klantenservice: 030 – 638 3736
Colofon
Ik ben het eens met I. Heynen. Laten we de eisen die we aan jonge kinderen stellen eens onder de loep nemen. Er wordt nu al vanuit gegaan dat bijna alle kinderen een achterstand hebben als ze naar de kleuterschool gaan. Toen er nog geen peuterspeelzalen waren en ook in het begin hiervan, leerden de kinderen stil zitten op een stoeltje en omgaan met een groep op de kleuterschool. Je leerde er de kleuren, tellen, knippen, plakken enz, alles in een speelse omgeving. Nu moeten ze al die vaardigheden al beheersen als ze naar school gaan en moeten ze in groep 2 al alle letters kennen. Geef kinderen eens de kans om lekker kind te zijn en spelenderwijs van alles te leren ipv steeds hogere eisen aan ze te stellen.
Spelenderwijs leren, dat doen wij in de kinderopvang al jaren met een Vve programma.
Alleen zien wij de kinderen die het echt nodig hebben bijna niet meer, ouders zien op tegen de eigen bijdrage die gevraagd wordt als het kind geen indicatie krijgt van Ggd consultatie bureau, mijn voorstel, geef alle 2 jarige een VvE indicatie, en laat ze spelenderwijs ervaringen opdoen.
Wij als VvE gediplomeerde Pmers kunnen het verschil maken!
Ervaring heeft mij geleerd dat o.a de spraak- taal achterstand bij jonge kinderen met goede begeleiding te verbeteren is.
Interview de wethouder van Den Haag ipv een stuk in Trouw met de wethouder van Amsterdam te citeren. In Amsterdam weten ze het echt niet beter en in Den Haag gebeurt het al!
De brancheorganisatie doet een geheel ander voorstel, namelijk het verhogen van de leerplicht naar zes jaar. Zo zou ‘het kinderbrein dan pas ontvankelijk zijn voor het onderwijs’. De brancheorganisatie (PO-raad, sectorvereniging voor het primair onderwijs) doet een geheel ander voorstel, namelijk het verhogen van de leerplicht naar zes jaar. Volgens hen zou ‘het kinderbrein dan pas ontvankelijk zijn voor het onderwijs’.
Hier staat 2x hetzelfde