Samenwerken
Gastouderopvang in kleine dorpen: flexibiliteit verdwijnt
Al jaren is er een dalende trend te zien in het aantal gastouderopvanglocaties. Steeds meer gastouders stoppen. Los van de redenen waarom zij stoppen, heeft het sluiten van hun opvanglocaties in plaatsen waar gastouderopvang de enige vorm van kinderopvang is vaak grote gevolgen voor kinderen en ouders.
In deel 2 van een drieluik: gastouder Leonie Mulder. ‘Er zijn hier in het dorp maar weinig plekken beschikbaar.’
Wat als een pedagogisch medewerker geen coaching wil?
Een pedagogisch coach speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Hij of zij biedt ondersteuning en helpt medewerkers groeien in hun werk. Maar wat als iemand niet openstaat voor coaching? Wat als een medewerker zich afsluit of simpelweg niet meewerkt? Hoe zorg je er dan voor dat diegene toch met je meebeweegt?
Hestia Kinderopvang 38 nationaliteiten onder één dak
De locatie Rivierenbuurt in Amsterdam van Hestia Kinderopvang is een mooi voorbeeld van inclusief werken: ze hebben er maar liefst 38 nationaliteiten onder één dak. Wat doen ze er om ouders en kinderen vanuit andere culturen welkom te heten? Heel veel ouderparticipatie en vaak feestjes vieren, is het antwoord.
Vriendschappen in de kinderopvang: ‘Het kan voor lastige situaties zorgen’
Waar mensen samenkomen, ontstaan vriendschappen. Als dit op je werk gebeurt, kan het je werkleven een stuk aangenamer maken. Toch kan het ook voor lastige situaties zorgen. Want vriendschap tussen een medewerker en een manager: kan dat? En hoe ver kun je gaan in het contact met een ouder?
Het spanningsveld tussen de GGD en de kinderopvang
De GGD die onaangekondigd voor de deur staat. Voor veel kinderopvangorganisaties een spannend moment, en vaak reden voor klamme handjes. De wereld van de inspecteur lijkt immers soms te botsen met die van de pedagogisch medewerker. Toch hebben ze hetzelfde doel: het bieden van kwalitatief goede opvang aan kinderen. Misschien staan ze dan toch niet zo ver van elkaar af als we meestal denken?
Hoe kun je bijdragen aan een veilige hechting?
Hechting: die diepe, emotionele band tussen een kind en een volwassene. Wat doe je als een kind onveilig gehecht is? Kun jij daar als pedagogisch medewerker iets aan veranderen? En heb je er ooit bij stilgestaan dat jouw eigen hechtingsstijl mede bepaalt hoe je kinderen benadert?
Risico op gehoorschade bij pedagogisch medewerkers
Een krijsende baby, een blokkentoren die met een klap instort of een peuter die zijn frustraties in je oor uitschreeuwt. Voor pedagogisch medewerkers is dit de dagelijkse realiteit. Ze worden vaak blootgesteld aan harde geluiden en dat maakt de kans op gehoorschade groter en kan vermoeidheidsklachten opleveren. Een onvermijdelijk onderdeel van het werk of moeten we de geluidsbelasting serieus nemen?
Onderzoek naar VVE in Westerwolde: ‘Focus op educatie’
Hoe bepaal je of VVE-programma's daadwerkelijk effect hebben? En wat kunnen pedagogisch medewerkers doen om bij te dragen aan het verkleinen van onderwijsachterstanden? Dit zijn vragen die lastig te onderzoeken zijn, maar de gemeente Westerwolde liet zich hierdoor niet ontmoedigen. Vorig jaar startte een project waarin zij VVE-locaties kritisch onder de loep namen: het doel? De kwaliteit van VVE verhogen en voor alle kinderen gelijke kansen creëren.
Hoe ontwikkel je een concrete coachvraag?
Voordat een pedagogisch coach aan de slag gaat, is het belangrijk om een duidelijke en goed geformuleerde coachvraag op te stellen. Hoe concreter deze vraag is, hoe effectiever en waardevoller het coachgesprek uiteindelijk zal zijn. Het formuleren van zo’n specifieke vraag kan soms een uitdaging zijn. Hoe ontwikkel je nu precies een concrete coachvraag, en welke stappen kun je ondernemen om dit proces te vergemakkelijken?
Karen Strengers (BMK): ‘Als je ziet wat de kinderopvang echt te bieden heeft, ben je diep onder de indruk’
Karen Strengers vertelt hoe ze haar hart verloor aan een onderbelichte, ijzersterke branche.
Over samenwerken
Samenwerken in de kinderopvang
Samen kun je meer dan alleen. Daarom is samenwerken, zowel met interne collega's als met externe partners, zo belangrijk. Door als kinderopvang samen te werken met bijvoorbeeld jongerenwerkers, een kapper, logopedist of dansdocent, bied je een afwisselender aanbod voor kinderen en ouders en kun je elkaar als samenwerkingspartners versterken en aanvullen.