Taal
Blog Ingrid van den Bunder – Gevonden!
Vrijdag is onze oppasdag. We genieten van onze kleindochter Greetje die ondertussen 2 jaar is; ondernemend, bijdehand, de slimste, de liefste. We hebben zo onze vaste momenten en activiteiten. Wandelen bijvoorbeeld. Maar ook boekjes lezen en de bieb bezoeken
Passende kinderopvang: ‘Samenwerken is cruciaal’
Het lijkt alsof er steeds meer kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bijkomen in de kinderopvang. Hoe kun je zogenaamde ‘passende kinderopvang’ bieden? Waar klop je aan voor hulp en met wie werk je samen? Hoe zorg je ervoor dat deze extra ondersteuning niet ten koste gaat van de andere kinderen en het team?
‘Kinderopvang leidt tot betere prestaties, maar achterstanden zijn taai’
Kinderen die op de kinderopvang zitten presteren beter op school. Maar de sociaaleconomische ongelijkheid haal je niet weg, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit. Moet de kinderopvang meer focussen op kinderen met een achterstand? Hoogeleraar kinderopvang Ruben Fukkink: ‘Dat moeten we niet doen.’
Een kijkje bij de peuterconsulent
Het is vrijdagochtend, en ondanks de kou bruist het in de Schilderswijk van leven. De geur van kibbeling en exotische specerijen komt je op de Haagse markt al van verre tegemoet. Iets verderop, in het warme wijkcentrum, begroet Esen Pamay de buurtbewoners met een vriendelijke glimlach. Aan de lange koffietafel worden koekjes gegeten en klinken zachte gesprekken. Esen overhandigt een folder. ‘Welkom!’ zegt ze enthousiast. ‘Ik ben hier de peuterconsulent.
‘Ze praat nog steeds niet’
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Hana (niet haar echte naam).
Voorleesverhaal Max & Lisa en de bijzondere gast
1 Buiten is het nog donker. Binnen branden de lampen. Juf Chaima is druk bezig. Ze sjouwt een grote stoel de groepsruimte in en zet er twee bankjes naast. ‘Ga hier maar zitten’, zegt ze tegen de kinderen. En daarna zegt ze op geheimzinnige toon: ‘Er komt straks een hele bijzondere gast.’ ‘Oeh! Spannend’, zegt […]
Zo kan het ook: project ‘Lees je me voor’ helpt kinderen met taal
'Enorme dankbaarheid' ontvangen de vrijwilligers die kinderen voorlezen via Stichting Peuterwerk in Stadskanaal, vertelt coördinator Anita Robbe. Als haar collega's bij de peutergroep merken dat er een kind moeite heeft met Nederlands spreken of begrijpen, komt Anita of één van haar voorleesvrijwilligers in actie. Zij bezoeken wekelijks gezinnen om daar voor te lezen en dat heeft vaak effect. 'Ineens kwam er taal uit'
Dit zijn onze best gelezen artikelen van 2024
Het jaar 2024 zit er (bijna!) op. Het was een jaar waarin veel gebeurde in kinderopvangland en waarin veel ter discussie stond. Gratis kinderopvang in 2027: goed idee of niet? De taaleis komt eraan, de discussie over zzp'ers en het handhaven op de wet DBA en de gastouderlocaties die maar blijven dalen. Wij presenteren: de best gelezen artikelen van 2024 op KinderopvangTotaal!
Over taal
Taaleisen voor pedagogisch professionals
Om kinderen met een taalachterstand goed te kunnen ondersteunen, is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent.