Taal
Tel af tot de taaleis: antwoorden op de belangrijkste vragen
De nieuwe taaleis gaat in op 1 januari 2025. Vanaf dat moment moeten pedagogisch medewerkers kunnen aantonen dat hun mondelinge taalvaardigheid minstens op 3F-niveau is. Voor wie gelden deze eisen precies? En hoe kan het taalniveau aangetoond worden? Jij vraagt, wij antwoorden. Dit is deel 3 van de serie waarin we aftellen tot de taaleis.
Tel af tot de taaleis: voormalig gastouder moet als pm’er – opnieuw – de schoolbanken in
We tellen samen af tot de taaleis. En dat ziet er op verschillende plekken binnen de sector heel anders uit. Marit was gastouder, maar werkt nu – gedeeltelijk boventallig – in de kinderopvang. Ook zij moet per 1 januari 2025 voldoen aan de taaleis IKK. Binnenkort hoort ze of ze is geslaagd. ‘Persoonlijk contact zou het examen veel makkelijker maken.’
Blog Peuteropvang Heerlen – Limburgs, een levende taal!
Ik schreef er al eens eerder over: tweetalige kinderopvang. Het project tweetalige kinderopvang, of dialect in de peuteropvang, loopt sinds 2023 in zo’n zestal peuter- en kinderopvanglocaties in Zuid-Limburg. Drie locaties daarvan horen bij Peuteropvang Heerlen. Allereerst als pilot, naderhand als vast onderdeel van de week. Niet de hele dag, maar op afgesproken momenten.
Een warm welkom voor iedereen
Op de meeste plekken in Nederland heb je in de wijk van je kindcentrum te maken met andere culturen en talen. Hoe laat je ouders en kinderen met een andere culturele achtergrond zich welkom voelen op jouw kindcentrum? Dat zit 'm voor een belangrijk deel in taal.
Tel af tot de taaleis: Kinderdagopvang Bloem rouwt om gedwongen vertrek ‘prima functionerende’ pm’er
De 3F-taaleis maakt ook slachtoffers op plekken waar het - als er maatwerk zou worden toegepast - niet nodig hoeft te zijn.
Zo kan het ook: dit zijn de bijzondere dagritmekaarten van Junis Kinderopvang
'Een mooi moment om te verbeteren', dachten ze bij Junis Kinderopvang toen hun dagritmekaarten aan vervanging toe waren. En dus ontwierp Michelle Verdegaal samen met collega’s nieuwe kaarten met daarop voor kinderen herkenbare foto’s. Op de achterzijdes staa niet alleen de bijbehorende woorden, zoals spelen of groente, maar ook het gebaar daarvoor. 'Het doel is natuurlijk dat kinderen die woorden uiteindelijk ook gaan gebruiken.'
Onderzoek naar VVE in Westerwolde: ‘Focus op educatie’
Hoe bepaal je of VVE-programma's daadwerkelijk effect hebben? En wat kunnen pedagogisch medewerkers doen om bij te dragen aan het verkleinen van onderwijsachterstanden? Dit zijn vragen die lastig te onderzoeken zijn, maar de gemeente Westerwolde liet zich hierdoor niet ontmoedigen. Vorig jaar startte een project waarin zij VVE-locaties kritisch onder de loep namen: het doel? De kwaliteit van VVE verhogen en voor alle kinderen gelijke kansen creëren.
Dialect in de opvang Wat zijn de regels?
Tweetaligheid is een waardevolle vaardigheid die steeds meer wordt erkend en aangemoedigd, ook in de kinderopvang. Wel vindt de overheid het belangrijk dat Algemeen Nederlands altijd de basistaal blijft op een opvang. Een kinderopvangorganisatie in Margraten, Limburg, kreeg een waarschuwing van de GGD omdat medewerkers voornamelijk in dialect spraken tegen de kinderen. Maar wat zijn eigenlijk de regels?
De leukste boekjes om voor te lezen aan baby’s
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar (dagelijks) voorlezen aan baby’s heeft verschillende positieve effecten op de ontwikkeling van een kind. Om aandacht te geven aan welk boek je dan kiest voor de allerkleinsten, is er de jaarlijkse BoekStart Babyboekje van het Jaar-verkiezing. Wat zijn de leukste babyboekjes van 2024?
Over taal
Taaleisen voor pedagogisch professionals
Om kinderen met een taalachterstand goed te kunnen ondersteunen, is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent.