Pedagogisch Professional

Wet- en regelgeving
gastouderopvang-in-kleine-dorpen-gastouder-loopt-de-gaten-van-gewone-opvang-dicht

Gastouderopvang in kleine dorpen: ‘Loopt de gaten van gewone opvang dicht’

Al jaren is er een dalende trend in gastouderopvang. Los van de redenen waarom gastouders stoppen, heeft het sluiten van de locaties - vooral in kleine plaatsen - vaak grote gevolgen. In deel drie van dit drieluik: gastouder Tess van Dun uit het Friese Ryptsjerk. Haar lukte het twee jaar terug als gastouder te starten, maar ze waarschuwt: ‘Gastouderschap is niet meteen rendabel.'
cbs-steeds-meer-mannen-in-de-kinderopvang

Mannen in de kinderopvang: ‘Voor hun rol is meer ruimte nodig’

Het schiet nog niet erg op met de mannelijke pm’ers in de kinderopvang. Geert van Thull van KomKids wil de deur open stellen voor mannen. Want: ‘Voor kinderen zijn mannen ook een belangrijk rolmodel en gemengde teams functioneren beter. Als er één binnen is, komt de tweede en volgen er meer.’
Kwaliteit Opvang

Moreel beraad: ‘Wegkijken van ernstige incidenten levert nooit iets op’

Hoe maken we keuzes in ons werk en hoe doen we het met elkaar in het team? Deze vragen zijn de uitgangspunten voor het “moreel beraad”. Professionals denken na over hoe ze keuzes maken in verschillende werksituaties. Als drie kinderen ontroostbaar huilen, welk kind pak je dan als eerste op schoot?
Samenwerken
kind verveeld

Wat als een pedagogisch medewerker geen coaching wil?

Een pedagogisch coach speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Hij of zij biedt ondersteuning en helpt medewerkers groeien in hun werk. Maar wat als iemand niet openstaat voor coaching? Wat als een medewerker zich afsluit of simpelweg niet meewerkt? Hoe zorg je er dan voor dat diegene toch met je meebeweegt?
Taal
al-jaren-in-de-stress-over-de-taaleis-een-strop-om-de-nek

Tel af tot de taaleis: Kinderdagopvang Bloem rouwt om gedwongen vertrek ‘prima functionerende’ pm’er

De 3F-taaleis maakt ook slachtoffers op plekken waar het - als er maatwerk zou worden toegepast - niet nodig hoeft te zijn.
Samenwerken
Een nerveus Aziatisch meisje dat op haar nagels bijt terwijl ze naar de camera kijkt. De achtergrond is grijs.

Het spanningsveld tussen de GGD en de kinderopvang

De GGD die onaangekondigd voor de deur staat. Voor veel kinderopvangorganisaties een spannend moment, en vaak reden voor klamme handjes. De wereld van de inspecteur lijkt immers soms te botsen met die van de pedagogisch medewerker. Toch hebben ze hetzelfde doel: het bieden van kwalitatief goede opvang aan kinderen. Misschien staan ze dan toch niet zo ver van elkaar af als we meestal denken?
Moeder knuffelt met baby

Hoe kun je bijdragen aan een veilige hechting? 

Hechting: die diepe, emotionele band tussen een kind en een volwassene. Wat doe je als een kind onveilig gehecht is? Kun jij daar als pedagogisch medewerker iets aan veranderen? En heb je er ooit bij stilgestaan dat jouw eigen hechtingsstijl mede bepaalt hoe je kinderen benadert? 
Pedagogisch Professional

Blog Sandra Veenstra – Professionele distantie en nabijheid

Wanneer professionele distantie en wanneer nabijheid? Een niet onbelangrijk vraagstuk in ons pedagogische werk op de groep en voor onze professionele verhouding tot de kinderen en ouders. Juist als het gaat om het dagelijkse handelen, is de grens soms onduidelijk.
VVE
Twee jonge kinderen van verschillende etnische achtergronden, 1,5 tot 2 jaar oud, zijn verdiept in hun spel met speelgoed op een kinderdagverblijf.

Onderzoek naar VVE in Westerwolde: ‘Focus op educatie’

Hoe bepaal je of VVE-programma's daadwerkelijk effect hebben? En wat kunnen pedagogisch medewerkers doen om bij te dragen aan het verkleinen van onderwijsachterstanden? Dit zijn vragen die lastig te onderzoeken zijn, maar de gemeente Westerwolde liet zich hierdoor niet ontmoedigen. Vorig jaar startte een project waarin zij VVE-locaties kritisch onder de loep namen: het doel? De kwaliteit van VVE verhogen en voor alle kinderen gelijke kansen creëren.
Kwaliteit Opvang
Jongen krabt nadenkend met bede handen op zijn hoofd

Hoe ontwikkel je een concrete coachvraag?

Voordat een pedagogisch coach aan de slag gaat, is het belangrijk om een duidelijke en goed geformuleerde coachvraag op te stellen. Hoe concreter deze vraag is, hoe effectiever en waardevoller het coachgesprek uiteindelijk zal zijn. Het formuleren van zo’n specifieke vraag kan soms een uitdaging zijn. Hoe ontwikkel je nu precies een concrete coachvraag, en welke stappen kun je ondernemen om dit proces te vergemakkelijken?

Over pedagogisch professional

Pedagogisch professionals zijn ontzettend belangrijk. Ze zijn medeopvoeders van de kinderen op hun groep, ze bieden veiligheid en structuur en stimuleren kinderen in hun ontwikkeling. Daarnaast zorgen ze er natuurlijk ok voor dat de kinderen onder hun hoede een leuke tijd hebben op de kinderopvang.

Lees meer

Uitgelicht congres

Jaarcongres Pedagogisch Medewerker

Hotel de Reehorst