Pedagogisch Professional
Gemeente Hoorn en kinderopvang slaan handen ineen
In Hoorn bundelen kinderopvangorganisaties en opvoedadviseurs hun krachten. Op deze manier worden ouders op een laagdrempelige manier ondersteund als zij vragen of hulp nodig hebben bij de opvoeding. ‘Dankzij de hechte band die de kinderopvang met ouders heeft, wordt het voor gezinnen veel makkelijker om hulp te vragen én te ontvangen.’
Wat pedagogisch medewerkers moeten weten over reflexen
De methode Rhythmic Movement Training International (RMTi) beweert dat bepaalde ritmische bewegingen neurologische paden in de hersenen stimuleren.
De opleiding tot pedagogisch medewerker bij Drenthe College is er zeer enthousiast over. Ze hebben RMTi geïntegreerd in het lesprogramma.
Collega’s die elkaar niet aanspreken? Geef het goede voorbeeld
In veel teams binnen de kinderopvang heerst soms onduidelijkheid, terughoudendheid en zelfs frustratie. Wat kunnen managers doen om een open en fijne aanspreekcultuur te creëren op de werkvloer?
Staatssecretaris Karremans op bezoek bij kinderopvang
Er is een bijzondere gast aangeschoven bij kindcentrum Trampoline in Leidschendam: staatssecretaris Vincent Karremans. Vandaag komt hij kijken hoe kinderen op jonge leeftijd al leren om gezond te eten.
1-op-1-relatie met pm’er cruciaal
Een veilige 1-op-1-relatie met een pm'er is cruciaal voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 2 tot 4 jaar. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van pedagogisch wetenschapper Rosanne Sluiter. Om de kwaliteit te garanderen moet de sector zich meer richten op die hechte relatie tussen pm'er en kind, vindt zij. ‘Dat gaat geld kosten en heel veel moeite.'
Infant Mental Health ‘Een mooie visie voor de opvang’
Een optimale sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling voor elk kind, dat willen we allemaal. Dagelijks zetten duizenden kinderopvangprofessionals zich daarvoor in. En dit is ook precies waar Infant Mental Health (IMH) over gaat. Alleen lang niet iedereen kent deze visie. IMH-specialist Petra Holtkamp legt uit wat het inhoudt en hoe je er je voordeel mee kunt doen.
Wat doe je als een kind je uitscheldt voor ‘kutwijf’?
Vloeken, schelden en ongepaste uitspraken. Soms horen kinderen het thuis, op straat of op sociale media. Hoe kunnen pedagogisch medewerkers hierop reageren? Wat werkt wél en wat juist niet?
Het effect van de Wet DBA: hoe gaat het nu met de organisaties? – Deel 2
Hoe hebben kinderopvangorganisatie Vlietkinderen en zzp-koppelaar Tadaah de afgelopen maanden ervaren na het aanscherpen van de Wet DBA en hoe zien zij de toekomst voor zich?
Hoe gezond is jouw kinderopvang echt?
Kinderopvangorganisaties pronken graag met hun gezonde aanpak. Maar hoe weet je zeker dat je als opvang écht goed bezig bent? En wat als je een gezonder beleid wilt invoeren, maar niet weet waar te beginnen? GGD Zuid-Holland Zuid heeft daar dé oplossing voor gevonden: de Sterrenmeter.
Lentekriebels: relaties en seksualiteit bespreken en wat wel en niet oké is
De Week van de Lentekriebels is begonnen op de scholen. Deze projectweek over relationele en seksuele vorming aan kinderen is leeftijdsgebonden. Dus geen sekslessen, maar kennis voor kinderen over je lijf, jezelf en hoe je omgaat met anderen. ‘Dat maakt kinderen ook weerbaar’, zegt Anna Marah Jansen, deskundige opvoeding en seksuele ontwikkeling in de kinderopvang.
Over pedagogisch professional
Pedagogisch professionals zijn ontzettend belangrijk. Ze zijn medeopvoeders van de kinderen op hun groep, ze bieden veiligheid en structuur en stimuleren kinderen in hun ontwikkeling. Daarnaast zorgen ze er natuurlijk ok voor dat de kinderen onder hun hoede een leuke tijd hebben op de kinderopvang.