Wethouder Hilbert Bredemeijer is in zijn gemeente – Den Haag – gewoon begonnen met gratis kinderopvang waar gratis voorschoolse educatie wordt aangeboden. Zijn doel: het inhalen van de achterstand van meer dan de helft van de kinderen in het onderwijs. Inmiddels is al 62% van de gezinnen bereikt in de stad. ‘Een investering in de toekomst van kinderen en van de samenleving.’
'Een mooi moment om te verbeteren', dachten ze bij Junis Kinderopvang toen hun dagritmekaarten aan vervanging toe waren. En dus ontwierp Michelle Verdegaal samen met collega’s nieuwe kaarten met daarop voor kinderen herkenbare foto’s. Op de achterzijdes staa niet alleen de bijbehorende woorden, zoals spelen of groente, maar ook het gebaar daarvoor. 'Het doel is natuurlijk dat kinderen die woorden uiteindelijk ook gaan gebruiken.'
Hoe bepaal je of VVE-programma's daadwerkelijk effect hebben? En wat kunnen pedagogisch medewerkers doen om bij te dragen aan het verkleinen van onderwijsachterstanden? Dit zijn vragen die lastig te onderzoeken zijn, maar de gemeente Westerwolde liet zich hierdoor niet ontmoedigen. Vorig jaar startte een project waarin zij VVE-locaties kritisch onder de loep namen: het doel? De kwaliteit van VVE verhogen en voor alle kinderen gelijke kansen creëren.
Veel VE-aanbieders worstelen met het hoge percentage kinderen met een grotere zorgbehoefte in de VE-groepen. Ze ervaren de problematiek als ‘te zwaar' voor hun reguliere VE- groepen. Simone den Hollander, adviseur bij Sardes, ziet mede daardoor veel kinderen tussen wal en schip vallen. En Nikita Hermans van Kober kinderopvang vertelt hoe zij binnen Kober het aanbod voor deze groep peuters hebben ingekleed.
Een mooi verhaal om voor te lezen!
Het is een populair woord als het gaat over kinderopvang: zorgkinderen. Elk pedagogisch beleidsplan bespreekt de kinderen die om een of andere reden extra aandacht vragen. In een tijd waarin veel kinderen een label krijgen is de grens wanneer zij zorgkinderen zijn fluïde. Dit kan zorgen voor onzekerheid bij medewerkers. Heeft het kind een directe zorgvraag, of is het gewoon wat langzaam in de ontwikkeling?
Onderzoek uit binnen- en buitenland door Ruben Fukkink.
Veel VE-aanbieders worstelen met het hoge percentage kinderen met een grotere zorgbehoefte in de VE-groepen. Ze ervaren de problematiek als ‘te zwaar' voor hun reguliere VE- groepen. Simone den Hollander, adviseur bij Sardes, ziet mede daardoor veel kinderen tussen wal en schip vallen. En Nikita Hermans van Kober kinderopvang vertelt hoe zij binnen Kober het aanbod voor deze groep peuters hebben ingekleed.
In het regeerprogramma is onlangs aangekondigd dat de specifieke uitkering voor het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) in 2026 met 10 procent korting wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds. Uit dit potje wordt onder meer de voorschoolse educatie (VVE) gefinancierd. Wat zijn hiervan de gevolgen?
Hoe kan ik de subsidieregeling vereenvoudigen of weer up-to-date maken? Hoe weet ik wat een goede uurprijs is? Wat mag ik bekostigen en wat niet? Allemaal vragen die gemeenten kunnen hebben omtrent het VVE-vraagstuk. Oberon, Sardes, de CED-Groep en de brancheorganisaties geven antwoorden op deze vragen in een nieuwe handreiking in opdracht van de Rijksoverheid.